Frågor & Svar
Vi har nu avslutat pappersutskicket av "Underhållsbeställning", som tidigare skickades ut i november. I stället kan du nu göra din beställning enkelt via fliken "Butik" under Mina sidor på våran hemsida.
Under fliken "Butik" kan du se vilka åtgärder som är planerade samt eventuella kostnader för att tidigarelägga åtgärder som ännu inte är aktuella.
Vid frågor kontakta Anders Granström 0950-16949
För att kunna ansöka om bostadstillägg som pensionär behöver du uppfylla vissa grundkrav. Du måste bo i Sverige och ta ut hela din allmänna pension inklusive premiepension.
Vilket år du är född avgör när du tidigast kan ansöka. Är du född 1957 eller tidigare behöver du vara 65 år eller äldre. Är du född 1958 eller 1959 behöver du vara 66 år eller äldre.
Även du som är gift eller sambo kan ha möjlighet att få bostadstillägg. Då påverkar bådas ekonomi storleken på bostadstillägget. Ni ansöker gemensamt oavsett om ni båda är pensionärer eller om enbart en av er är pensionär.
Om du och din make/maka bor isär, till exempel på grund av att en av er bor på äldreboende, ska ni ansöka var för sig.
För mer information se pensionsmyndighetenshemsida där kan du också göra en preliminär beräkning för att se om du har möjlighet att få bostadstillägget.
Länsförsäkringar Västerbotten ger dig som hyresgäst hos Lycksele bostäder 10% rabatt på hela försäkringspremien. För att ta del av erbjudandet så måste du meddela länsförsäkringar att du bor i en av Lybos fastigheter.
Länsförsäkringar Västerbotten 090-10 90 00
Intresseanmälan klicka här eller skanna Qr-koden
Internet via stadsnätet
Bredband2 0770-811 00
VK media 090-340 70 70
Vid beställning bredband via stadsnätet ska man ange sitt 6-siffriga objektsnummer xx-xxxx. Det finns angivet i ditt hyreskontrakt samt på din lägenhetsdörr.
Internet via kabel-tv, Bitcom 031-706 27 40
Följande fastigheter saknar internet via kabel-tv ; Borgaregatan 9, Smedsbergsvägen 6, Källvägen 22-24, Jägmästaregatan 3 (Skytten), Kyrkvägen (Örträsk), Vindelälvsvägen (Rusksele)
Vill man ha fler tv-kanaler än det markbundna utbudet, så kan man utöka det med kabel-tv.
Kontakta då Telenor, 020-222 222
Följande fastigheter saknar kabel-tv: Borgaregatan 9, Jägmästaregatan 3 (Skytten), Kyrkvägen (Örträsk), Vindelälvsvägen (Rusksele)
Som hyregäst hos Lybo har du möjlighet att hyra en möblerad gästlägenhet på Nybruksgatan 6. Bokningen sker via kontoret, kontakta Alexandra Lindberg 0950-16942 för bokning.
På Smedsbergsvägen 6 samt Källvägen 22-24 finns också varsin möblerad gästlägenhet som endast går att hyras av de boende i respektive fastighet. Bokning för dessa sker via bokning på internet eller tavla.
- Lägenheterna disponeras från kl 12.00 till 12.00 dagen därpå.
- Max 5 sammanhängande dygn kan bokas.
- Lägenheten är utrustad med husgeråd, täcken, kuddar och städmaterial
- Sängkläder, handdukar och förbrukningsmaterial såsom toalettpapper, diskmedel, soppåsar m.m måste man själv ha med sig.
Lägenheten lämnas i städat skick och det är självklart rökning förbjuden.
Har du blivit utlåst under vardagar efter kl 16 och helger ringer du till Fastighetsjouren via larmcentralen 0950-101 17 som hjälper dig att låsa upp lägenheten. Annars kontakta din fastighetsvärd.
Pris fn 500:- / upplåsning.
Legitimation krävs.
Kontakta vår VD Peter Lindholm 0950-169 45 eller peter.lindholm@lyckselebostader.se
Vi ska se till att temperaturen i din lägenhet vintertid är minst 20 grader. Det är den temperatur som Socialstyrelsen rekommenderar och som också motsvarar våra miljömål.
Mätning av temperaturen görs mitt i rummet minst 1 meter från golvet och inte i närheten av fönster eller ytterväggar.
Har du problem med värmen kontakta din fastighetsvärd.
Tips för ett bra inomhusklimat:
• Täck inte för element med möbler, elementskydd eller tjocka gardiner eftersom det förhindrar att värmen sprids i rummet.
• Täck inte för termostaten eftersom då känner termostaten en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt.
• Fäll ner persiennerna på nätterna. Persiennerna isolerar så att värmen behålls i rummet.
• Se till att inte fönster står öppna under en längre tid. Vädra istället ordentligt en kort stund.
• För en god inomhusluft är det viktigt att inte stänga ventilerna vid fönstren som tar in den friska luften
För bokning, kontakta:
Anders Granström: 0950-16949
Alexandra Lindberg: 0950-16942
För besiktning måste lägenheten och tillhörande förråd vara helt tömda och noggrant städade på besiktningsdagen.
Avgift vid ombesiktning av städning
Från och med 1 juli 2025 inför vi en avgift på 500 kr om städningen inte blir godkänd vid den första besiktningen och en ny besiktning krävs.
Om städningen fortfarande inte godkänns vid ombesiktningen, kommer ett städbolag att anlitas. Kostnaden för detta debiteras den avflyttande hyresgästen, eftersom vi inte har möjlighet att genomföra fler besiktningar – den nya hyresgästen måste kunna flytta in enligt plan.
Undvik extra kostnader!
Se till att städningen är ordentligt utförd enligt våra riktlinjer. Om du har frågor eller behöver en checklista för flyttstädning, kontakta oss gärna!
Som nyinflyttad hyresgäst behöver du inte teckna något eget elabonnemang – vi ordnar det åt dig.
När du flyttar ut ansvarar du däremot själv för att säga upp ditt elabonnemang. Kom ihåg att göra detta i god tid, eftersom elbolag ofta har en uppsägningstid på en månad.
För uppsägning, kontakta Skellefteå Kraft på 0910-77 25 50.
För att säga upp ditt kontrakt för exempelvis lägenhet, parkeringsplats eller hobbyrum hos oss, vänligen kontakta oss på något av följande sätt:
-
E-post: Skicka ett meddelande till info@lyckselebostader.se.
- Blanketter
-
Telefon: Ring vårt kontor och tala med:
- Alexandra: 0950-16942
- Sandra: 0950-16947
Observera att uppsägningstiden vanligtvis är tre månader för lägenheter, räknat från närmaste månadsskifte.
Under “Frågor & svar” besvarar vi de vanligaste frågorna vi får ställda till oss. Hittar du inte svaret på din fråga? Hör av dig till oss genom att ringa eller maila.